reklama

Nás, občanov, je ťažko pochopiť....

V poslednej dobe si veľmi kladiem otázku, ako veľmi sú vlády schopné kopírovať a odrážať stav spoločnosti, počúvať ľudí a robiť veci v ich záujme. A či to aspoň niektoré robia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Nejaký čas som žila v Bruseli, bolo to takmer tri roky dozadu. Chodila som tam do štátnej školy. Bola nášmu domu najbližšie a bola frankofónna, keďže po holandsky neviem a čo je dôležité, ani vtedy som nevedela ani zaťať. Všetci známi, ktorých som nechala na Slovensku mi písali, ako tam musí byť živo, v takej liberálnej a rozvinutej krajine.

Lenže vec sa má trošku inak. S poľutovaním musím skonštatovať, že z môjho uhla pohľadu za to môže nezvládnutie situácie, ktoré so sebou prináša imigrácia.

Asi ani nemusím hovoriť, že Brusel je dnes, ako mnoho európskych metropol baštou imigrantov. Tí so sebou prinášajú všetku tú nádheru v podobe farieb, cudzích kultúr a zvykov, ktoré, keď sa vedia rozumne miešať, robia svet pestrejším a naše oči schopnejšie ho vnímať. Ale podčiarkujem slovo „rozumne“. Aj v našej triede boli „domáci“ menšinou a z veľkej časti bola tvorená prišelcami.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Raz sa nás v triede na etike učiteľ pýtal, aký je rozdiel medzi tým, ako sa správajú naši rodičia k nám a k našim súrodencom. Debata sa ubrala detailnejším smerom – diskutovali sme o tom, či by mali dievčatá bývať tak dlho vonku ako chlapci, tráviť po večeroch čas na diskotékach, koncertoch, skrátka sa bežne mládežnícky ventilovať. S mojim prekvapením som bola jediná, kto povedal, že s bratom máme jedny pravidlá, ktoré platia pre oboch rovnako. Chlapci jednoznačne odmietali, aby dievčatá trávili tak veľa času medzi bandou, aby sa poobedia túlali ulicami, že čo by tam asi robili. Lebo také postávajúce, na dievčatá pokrikujúce chlapčenské skupiny, to je niečo normálne... ale prečo by sa mali takto stretávať dievčatá?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nevravím, že túžim tráviť každé popoludnie obšmietaním sa na ulici, ale cítila som sa zvláštne, lebo keby mohli, tak by mi to boli schopní zakázať. Haló, to ja som z tej zaostalejšej Európy, haló, s týmito názormi si choďte pokecať akorát tak za opicami!..

Aby som dokončila príbeh... ako som už spomínala, v týchto štátnych školách býva v Bruseli pestrá mozaika tvárí a domáci obyvatelia sa ocitajú v menšine.

To však nie je problém. Študent môže byť hlavička nech vyzerá akokoľvek a pochádza od hocikiaľ. A vzdelanie musí byť prístupné pre každého. Problémom je, keď sa do menšiny dostávajú európske hodnoty. Hovorím o rovnosti, o tolerancii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pretože Belgicko môže mať liberálne zákony, môže podporovať registrované partnerstvá homosexuálov, eutanáziu, byť kolískou Európskej únie. Len robí to darmo, pokiaľ mu v jeho hlavnom meste vyrastá obyvateľstvo, ktoré týmito výdobytkami (podľa mňa myslením vyspelých ľudí) opovrhuje.

Pretože v tomto meste mladá Európanka môže stratiť poznanie o tom, čo je vlastne Európa. Prejde sa po meste, tlupy chlapcov, ktorí len tak „postávajú a sú machri, pokiaľ sú v kolektíve“ na ňu vypiskujú, v nočnom autobuse keď sa vracia z baru v meste si ju premeriavajú, akoby sme sa zas vracali k tomu, že žena je objekt a nie osobnosť. V krajine, ktorá je slobodná, bohatšia, a ponúka viac voľnosti zo zákona sa v skutočnosti mladá Európanka môže cítiť spútane. Spútanejšie ako na Slovensku.... Akoby stredná Európa myslením tú západnú predčila...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je to veľké mesto, v menších je to určite iné. No myslím, že liberalizmus len tak zavedený je nič, pokiaľ si ho ľudia neosvoja. Nie je dôležité povolenia zavádzať, ale učiť ľudí ich akceptovať. Aby si sami nezabraňovali robiť to, čo im zákon povoľuje.

U nás je to zas naopak. Áno, budem hovoriť o Maďaroch a Slovákoch. Ľudia spolunažívajú v pohodičke, dohodnú sa, zasmejú pri rannom kupovaní chleba bez ohľadu na to, či ide o úsmev maďarský alebo slovenský. A spoza parlamentných lavíc hromy-blesky....

Vláda by nikdy nemala zabúdať na to, že je vlastne služobníkom občanov. Koniec koncov, slovo „služobník“ je významom slova „minister.“ A sú to potreby občanov, ktoré sa má snažiť napĺňať, ICH spoločné majetky, ktoré ona len spravuje a ICH spoločnosť, ktorá by mala sledovať každý jej krok.

Nuž, som zvedavá ako slovenskú spoločnosť pochopí nová vláda a moje palce im pri tomto snažení nebudú chýbať.

Anna Ilavská

Anna Ilavská

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dúfam, že nie je nevyhnutné mať žirafí krk na to, aby mal človek dobrý rozhľad. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu